måndag 4 maj 2015

Därför tränar jag

De senaste två månaderna har jag tränat 6 dagar i veckan.
Ungefär tre dagar i veckan har jag sprungit. Ett pass på lunchen, ett pass med friskis och svettis och en tur här hemma på helgen. Ungefär tre dagar i veckan har jag kört tio minuter styrketräning på vardagsrumsmattan, ofta på morgonen innan jobbet.
Varför gör jag då det? Varför tränar jag?
  • Jag tränar för att kunna ha kul när jag blir gammal. Jag har hört att träning kan motverka och skjuta upp ett antal otrevligheter som kan drabba en när man blir äldre.
  • Jag tränar för att ha kul på min semester. Jag gillar ju att vandra, paddla och åka skidor, och allt sånt är mycket roligare när man är stark och frisk och inte är den stackarn längst bak som alla måste vänta på.
  • Jag tränar för att trivas bättre i min kropp. Jag får bättre hållning, lite mer stadga på armarna(innan kändes de som långa smala spagetti) och det är inte helt fel att se antydan till en magmuskel i badrumsspegeln. Jag känner mig lite snyggare.
  • Jag tränar för att det är kul. Det är kul att prata med kollegorna på lunchpasset, det är kul att ligga i gräset och göra styrkegrejer på ett crosspass och hela gruppen, inte bara ledarna, peppar varandra.
  • Jag tränar för att motverka deppighet.
  • Jag tränar för att känna mig nöjd när jag går och lägger mig. Vissa dagar är bara jobbiga, men har jag gjort lite styrketräning så kan jag åtminstone vara nöjd med det.
  • Jag tränar för att utveckla min proaktivitetsmuskel. Om jag kan bestämma mig för att göra nåt, och sedan gör det, så blir det lättare att göra allt andra jag vill göra. Jag styr mitt eget liv. Trots att det kanske regnar och jag är trött, så ger jag mig ut. Jag har kontroll.
  • Jag tränar för att programmera om mig själv. Jag har sett mig som en otränad och lite lat person. Om jag kan ändra den bilden, så kan jag ändra andra bilder av mig själv och bli den jag vill vara.
  • Jag tränar för att det ger mig energi.
  • Jag tränar för att träffa folk.
  • För känslan när man springer i mål efter ett lopp som gått bra.
  • För endorfiner och nöjdhetskänslan som kommer efter träningen.
  • För att komma ut i naturen.
  • För att jag tror träningen gör mig mer kreativ, jag tänker bra när jag är ute och springer.
  • För det roliga i att kunna följa hur fort och långt jag springer och ser hur jag utvecklas.
  • För det roliga i att kunna känna ”jag är löpare”, jag är en ”sån som springer”, att läsa runners world och känna mig som en i gänget.
  • Jag tränar för att fixa vardagen bättre. Att kunna lyfta och leka med min systerdotter, bära matkassar utan att bli trött, sova gott om natten, bli inspirerad till att laga bra mat.
  • För att må bra
  • För att jag kan
  • För att jag vill


Därför tränar jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar