måndag 6 januari 2014

2014- Nu kör jag!

Jag vill egentligen inte kalla det nyårslöften. Löften ger sån press, och är ett misslyckande om de bryts.
Vill heller inte kalla det nyårsmål, mål ska vara specifika och mätbara och tidsbestämda och allt möjligt annat.
Låt oss kalla det nyårsambitioner. Saker som jag hoppas kunna göra lite bättre i år jämfört med förra året.

1. Jag ska ha det fint hemma.
Jag har precis köpt mig en egen lägenheten. Den här ambitionen gå ut på att den ska vara ett hemtrevligt ställe att bo i. Det vill säga det ska vara välstädat, och bara saker jag tycker om ska få flytta in i lägenheten. Det här med städning har aldrig varit min starka sida(trots ett år som städerska i England), så det är på tiden att jag styr upp det.
Status so far: Det går bra, med diskmaskin, stor bokhylla och sovrum så bildas det inte samma oreda, och hittílls har jag satt disken i maskinen varje dag.

2. Jag ska laga mera mat. 
Jag ska helt enkelt lite oftare plocka fram ett recept, handla ingredienser och jag laga ordentlig middag. Prova nya saker i köket och lära mig hur man gör.
Status just nu: Jodå, sen jag kom hem i onsdags har jag lagat pasta carbonara, ungspannkaka och idag gjorde jag apelsinkotlett med bulgur. Inga kulinariska mästerverk än, men det kommer nog.

3. Jag ska hålla igång träningen
Förra året sprang jag halvmaran. I år ska jag fortsätta att springa, målet är bra tid på tjejmilen och att springa lidingöhalvan. Ska även träna lite styrka. 2-4 träningspass i veckan är ambitionen.
Status: Har joggat både igår och i fredags. Jag är igång, efter att ha vilat i december.

4. Jag ska styra upp och planera min tid.
Jag har lätt för att fastna för länge i slösurf, bokläsande eller något annat oproduktivt. Jag ska fortsätta att slösurfa och läsa böcker, men jag ska bestämma när jag gör det och jag ska planera min tid så att allt som bör bli gjort blir gjort, och så att det finns massa roliga saker att se fram emot. Jag ska försöka planera helgerna några dagar i förväg så helgerna blir utnyttjade på ett bra sätt.
Status: Jag jobbar på det.

5. Jag ska fatta fler beslut
Både i små och stora saker.

Som sagt, det är ambitioner, inte löften. Det är ingen större fara om det skulle vara ostädat en tid, jag hoppar över träningen eller äter mackor till middag. Men sammantaget ska det här skapa nya självklara rutiner som ska göra 2014 till ett riktigt bra år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar