tisdag 19 februari 2013

Cross i snön

Jag var och tränade igår. 75 minuter crosspass på Friskis. Crosspass går ut på att man springer i grupp, och då och då stannar man och gör styrkeövningar. Riktigt kul, och bra träning. Gillar känslan av att springa i grupp, och det är trevligare att göra situps vid stadshuset med fin utsikt, än att göra dem i en svettig gympasal.

På den ena styrkeövningen skulle man jobba i par. Jag hamnade med en lång kille som såg jättevältränad ut. En sån där som måste vända och springa slalom mellan träden en stund ibland för att vi andra skulle komma ifatt.

Styrketräning är inte min starka sida, så vi var ett lite ojämnt par.

På första övningen skulle man stå som om man skulle göra armhävningar på tårna, och sedan försöka slå varann på fingrarna. Jag träffade en gång, han träffade ungefär 59 gånger. Andra övningen skulle man stå i sidoplanka, med ena handflatan mot den andres och försöka välta den andre. Det gick inte alls. Bara att stå i den positionen är jobbigt, att välta nån med 20 kg mer muskler än jag är nästan omöjligt. Tredje övningen skulle man göra upphopp samtidigt som den andre lyfte en.
Jag flög så högt så det nästan var läskigt.

Blev riktigt motiverad att träna upp styrkan ordentligt också, och inte bara konditionen. Vore så kul att kunna slå vem som helst på fingrarna, eller välta dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar